Wytyczne nauczania +/- 15 minut

Audio i wideo

Rozmowa

1. Mathis: Viens on joue à un jeu ! On donne un trait de personnalité et on dit à qui il convient le mieux dans la classe. (Chodź, zagramy w grę! Podajemy cechę osobowości i mówimy, do kogo z klasy najbardziej pasuje.) Pokaż
2. Coline: Oui, super idée ! Je commence, qui est le plus stressé ? (Tak, świetny pomysł! Zaczynam, kto jest najbardziej zestresowany?) Pokaż
3. Mathis: Lisa, elle devient tout le temps toute rouge lorsqu'elle doit parler devant tout le monde. Qui est le plus gentil ? (Lisa, ona zawsze się czerwieni, gdy musi mówić przed wszystkimi. Kto jest najmiltszy?) Pokaż
4. Coline: Le plus gentil c'est Luc, il me donne tous ses bonbons quand je suis triste. Et le moins gentil, c'est qui ? (Najmilszym jest Luc, daje mi wszystkie swoje cukierki, gdy jestem smutna. A kto jest najmniej miły?) Pokaż
5. Mathis: Léa est vraiment méchante, tous les jours elle crie sur les plus jeunes. (Léa jest naprawdę złośliwa, codziennie krzyczy na młodszych.) Pokaż
6. Coline: En plus c'est une menteuse ! Elle dit à la maîtresse que ce n'est pas elle qui crie. (Poza tym jest kłamczuchą! Mówi nauczycielce, że to nie ona krzyczy.) Pokaż
7. Mathis: Et c'est qui le plus intelligent de la classe ? (A kto jest najbardziej inteligentny w klasie?) Pokaż
8. Coline: Je pense que c'est Thomas, il connaît toujours toutes les réponses. Mais c'est aussi le plus timide. (Myślę, że to Thomas, on zna zawsze wszystkie odpowiedzi. Ale jest też najbardziej nieśmiały.) Pokaż
9. Mathis: Oui, c'est clair, il parle presque à personne. (Tak, to jasne, prawie z nikim nie rozmawia.) Pokaż
10. Coline: Et la personne la plus amusante de la classe ? (A kto jest najzabawniejszy w klasie?) Pokaż
11. Mathis: C'est moi ! Non ? (To ja! Nie?) Pokaż
12. Coline: Oui, t'es drôle mais Lola est plus marrante que toi. (Tak, jesteś zabawny, ale Lola jest bardziej zabawna od ciebie.) Pokaż
13. Mathis: Bon, je retire ce que j'ai dit, c'est pas Léa la plus méchante, c'est toi ! (Dobra, wycofuję to, co powiedziałem, to nie Lea jest najgorsza, tylko ty!) Pokaż

Ćwiczenie 1: Pytania do dyskusji

Instrukcja: Omów pytania po wysłuchaniu nagrania lub przeczytaniu tekstu.

  1. Qui est la personne la plus stressée de la classe ?
  2. Kto jest najbardziej zestresowaną osobą w klasie?
  3. Pourquoi Léa est la plus méchante ?
  4. Dlaczego Léa jest najbardziej złośliwa?
  5. Quel adjectif convient à Luc ?
  6. Jaki przymiotnik pasuje do Luca?
  7. Quelles sont tes qualités ?
  8. Jakie masz zalety?
  9. Quels sont tes défauts ?
  10. Jakie masz wady?

Ćwiczenie 2: Uzupełnij luki i dokończ zdania

Instrukcja: Wstaw poprawne słowo.

Pokaż tłumaczenie Pokaż odpowiedzi

méchante, menteuse, amusante, intelligent, gentil

1.
Léa est vraiment ..., tous les jours elle crie sur les plus jeunes.
(Léa jest naprawdę złośliwa, codziennie krzyczy na młodszych.)
2.
Et c'est qui le plus ... de la classe ?
(A kto jest najinteligentniejszy w klasie?)
3.
Et la personne la plus ... de la classe ?
(A kto jest najbardziej zabawny w klasie?)
4.
En plus c'est une ... ! Elle dit à la maîtresse que ce n'est pas elle qui crie.
(Poza tym jest kłamczuchą! Mówi nauczycielce, że to nie ona krzyczy.)
5.
Lisa, elle devient tout le temps toute rouge lorsqu'elle doit parler devant tout le monde. Qui est le plus ... ?
(Lisa cały czas robi się cała czerwona, gdy musi mówić przed wszystkimi. Kto jest najsympatyczniejszy?)

Ćwiczenie 3: Uporządkuj tekst

Instrukcja: Ponumeruj zdania w odpowiedniej kolejności i przeczytaj na głos.

Pokaż tłumaczenie
7
... Et c'est qui le plus intelligent de la classe ?
(A kto jest najinteligentniejszy w klasie?)
1
1 Viens on joue à un jeu ! On donne un trait de personnalité et on dit à qui il convient le mieux dans la classe.
(Chodź, zagramy w grę! Podajemy cechę osobowości i mówimy, do kogo z klasy najbardziej pasuje.)
12
... Oui, t'es drôle mais Lola est plus marrante que toi.
(Tak, jesteś zabawny, ale Lola jest dla mnie śmieszniejsza.)
4
... Le plus gentil c'est Luc, il me donne tous ses bonbons quand je suis triste. Et le moins gentil, c'est qui ?
(Najmilszym jest Luc, daje mi wszystkie swoje cukierki, gdy jestem smutna. A kto jest najmniej miły?)
11
... C'est moi ! Non ?
(To ja! Nie?)
3
... Lisa, elle devient tout le temps toute rouge lorsqu'elle doit parler devant tout le monde. Qui est le plus gentil ?
(Lisa cały czas robi się cała czerwona, gdy musi mówić przed wszystkimi. Kto jest najsympatyczniejszy?)
6
... En plus c'est une menteuse ! Elle dit à la maîtresse que ce n'est pas elle qui crie.
(Poza tym jest kłamczuchą! Mówi nauczycielce, że to nie ona krzyczy.)
8
... Je pense que c'est Thomas, il connaît toujours toutes les réponses. Mais c'est aussi le plus timide.
(Myślę, że to Thomas, on zawsze zna wszystkie odpowiedzi. Ale jest też najbardziej nieśmiały.)
5
... Léa est vraiment méchante, tous les jours elle crie sur les plus jeunes.
(Léa jest naprawdę złośliwa, codziennie krzyczy na młodszych.)
13
13 Bon, je retire ce que j'ai dit, c'est pas Léa la plus méchante, c'est toi !
(Dobra, wycofuję to, co powiedziałem, to nie Lea jest najgorsza, tylko ty!)
9
... Oui, c'est clair, il parle presque à personne.
(Tak, to jasne, prawie z nikim nie rozmawia.)
10
... Et la personne la plus amusante de la classe ?
(A kto jest najbardziej zabawny w klasie?)
2
... Oui, super idée ! Je commence, qui est le plus stressé ?
(Tak, super pomysł! Zaczynam, kto jest najbardziej zestresowany?)

Ćwiczenie 4: Ćwiczenia w kontekście

Instrukcja:

  1. https://www.16personalities.com/fr/test-de-personnalite