Rozmowa
1. | Mathis: | Viens on joue à un jeu ! On donne un trait de personnalité et on dit à qui il convient le mieux dans la classe. | (Chodź, zagramy w grę! Podajemy cechę osobowości i mówimy, do kogo z klasy najbardziej pasuje.) Pokaż |
2. | Coline: | Oui, super idée ! Je commence, qui est le plus stressé ? | (Tak, świetny pomysł! Zaczynam, kto jest najbardziej zestresowany?) Pokaż |
3. | Mathis: | Lisa, elle devient tout le temps toute rouge lorsqu'elle doit parler devant tout le monde. Qui est le plus gentil ? | (Lisa, ona zawsze się czerwieni, gdy musi mówić przed wszystkimi. Kto jest najmiltszy?) Pokaż |
4. | Coline: | Le plus gentil c'est Luc, il me donne tous ses bonbons quand je suis triste. Et le moins gentil, c'est qui ? | (Najmilszym jest Luc, daje mi wszystkie swoje cukierki, gdy jestem smutna. A kto jest najmniej miły?) Pokaż |
5. | Mathis: | Léa est vraiment méchante, tous les jours elle crie sur les plus jeunes. | (Léa jest naprawdę złośliwa, codziennie krzyczy na młodszych.) Pokaż |
6. | Coline: | En plus c'est une menteuse ! Elle dit à la maîtresse que ce n'est pas elle qui crie. | (Poza tym jest kłamczuchą! Mówi nauczycielce, że to nie ona krzyczy.) Pokaż |
7. | Mathis: | Et c'est qui le plus intelligent de la classe ? | (A kto jest najbardziej inteligentny w klasie?) Pokaż |
8. | Coline: | Je pense que c'est Thomas, il connaît toujours toutes les réponses. Mais c'est aussi le plus timide. | (Myślę, że to Thomas, on zna zawsze wszystkie odpowiedzi. Ale jest też najbardziej nieśmiały.) Pokaż |
9. | Mathis: | Oui, c'est clair, il parle presque à personne. | (Tak, to jasne, prawie z nikim nie rozmawia.) Pokaż |
10. | Coline: | Et la personne la plus amusante de la classe ? | (A kto jest najzabawniejszy w klasie?) Pokaż |
11. | Mathis: | C'est moi ! Non ? | (To ja! Nie?) Pokaż |
12. | Coline: | Oui, t'es drôle mais Lola est plus marrante que toi. | (Tak, jesteś zabawny, ale Lola jest bardziej zabawna od ciebie.) Pokaż |
13. | Mathis: | Bon, je retire ce que j'ai dit, c'est pas Léa la plus méchante, c'est toi ! | (Dobra, wycofuję to, co powiedziałem, to nie Lea jest najgorsza, tylko ty!) Pokaż |
Ćwiczenie 1: Pytania do dyskusji
Instrukcja: Omów pytania po wysłuchaniu nagrania lub przeczytaniu tekstu.
- Qui est la personne la plus stressée de la classe ?
- Pourquoi Léa est la plus méchante ?
- Quel adjectif convient à Luc ?
- Quelles sont tes qualités ?
- Quels sont tes défauts ?
Kto jest najbardziej zestresowaną osobą w klasie?
Dlaczego Léa jest najbardziej złośliwa?
Jaki przymiotnik pasuje do Luca?
Jakie masz zalety?
Jakie masz wady?
Ćwiczenie 2: Uzupełnij luki i dokończ zdania
Instrukcja: Wstaw poprawne słowo.
méchante, menteuse, amusante, intelligent, gentil
1.
Léa est vraiment ..., tous les jours elle crie sur les plus jeunes.
(Léa jest naprawdę złośliwa, codziennie krzyczy na młodszych.)
2.
Et c'est qui le plus ... de la classe ?
(A kto jest najinteligentniejszy w klasie?)
3.
Et la personne la plus ... de la classe ?
(A kto jest najbardziej zabawny w klasie?)
4.
En plus c'est une ... ! Elle dit à la maîtresse que ce n'est pas elle qui crie.
(Poza tym jest kłamczuchą! Mówi nauczycielce, że to nie ona krzyczy.)
5.
Lisa, elle devient tout le temps toute rouge lorsqu'elle doit parler devant tout le monde. Qui est le plus ... ?
(Lisa cały czas robi się cała czerwona, gdy musi mówić przed wszystkimi. Kto jest najsympatyczniejszy?)
Ćwiczenie 3: Uporządkuj tekst
Instrukcja: Ponumeruj zdania w odpowiedniej kolejności i przeczytaj na głos.
7
...
Et c'est qui le plus intelligent de la classe ?
(A kto jest najinteligentniejszy w klasie?)
1
1
Viens on joue à un jeu ! On donne un trait de personnalité et on dit à qui il convient le mieux dans la classe.
(Chodź, zagramy w grę! Podajemy cechę osobowości i mówimy, do kogo z klasy najbardziej pasuje.)
12
...
Oui, t'es drôle mais Lola est plus marrante que toi.
(Tak, jesteś zabawny, ale Lola jest dla mnie śmieszniejsza.)
4
...
Le plus gentil c'est Luc, il me donne tous ses bonbons quand je suis triste. Et le moins gentil, c'est qui ?
(Najmilszym jest Luc, daje mi wszystkie swoje cukierki, gdy jestem smutna. A kto jest najmniej miły?)
11
...
C'est moi ! Non ?
(To ja! Nie?)
3
...
Lisa, elle devient tout le temps toute rouge lorsqu'elle doit parler devant tout le monde. Qui est le plus gentil ?
(Lisa cały czas robi się cała czerwona, gdy musi mówić przed wszystkimi. Kto jest najsympatyczniejszy?)
6
...
En plus c'est une menteuse ! Elle dit à la maîtresse que ce n'est pas elle qui crie.
(Poza tym jest kłamczuchą! Mówi nauczycielce, że to nie ona krzyczy.)
8
...
Je pense que c'est Thomas, il connaît toujours toutes les réponses. Mais c'est aussi le plus timide.
(Myślę, że to Thomas, on zawsze zna wszystkie odpowiedzi. Ale jest też najbardziej nieśmiały.)
5
...
Léa est vraiment méchante, tous les jours elle crie sur les plus jeunes.
(Léa jest naprawdę złośliwa, codziennie krzyczy na młodszych.)
13
13
Bon, je retire ce que j'ai dit, c'est pas Léa la plus méchante, c'est toi !
(Dobra, wycofuję to, co powiedziałem, to nie Lea jest najgorsza, tylko ty!)
9
...
Oui, c'est clair, il parle presque à personne.
(Tak, to jasne, prawie z nikim nie rozmawia.)
10
...
Et la personne la plus amusante de la classe ?
(A kto jest najbardziej zabawny w klasie?)
2
...
Oui, super idée ! Je commence, qui est le plus stressé ?
(Tak, super pomysł! Zaczynam, kto jest najbardziej zestresowany?)
Ćwiczenie 4: Ćwiczenia w kontekście
Instrukcja: